Varför uppstår matematiksvårigheter? Hur skiljer vi slarvfel från missuppfattningar? Vilken betydelse har språket för elevers matematikutveckling? Matematiksvårigheter är ett komplext område med flera orsaker som samverkar och påverkar varandra.
13 – 2 = 10. Ett slarvfel kanske du tänker, men i själva verket kan det vara så att eleven saknar ett tal i sin inre talrad. När vi som lärare tänker att elever gör slarvfel får de ofta träna på fler uppgifter av samma sort. Risken är då stor att missuppfattningarna inte upptäcks och kvarstår under mycket lång tid, ibland under hela skoltiden.
I boken beskrivs allmänna matematiksvårigheter med konkreta exempel på vanliga missuppfattningar och hur de kan uppmärksammas samt vilka framgångsfaktorer som kan förebygga svårigheter på sikt.
Ur innehållet:
· Olika typer av matematiksvårigheter och dess konsekvenser
· Varför uppstår matematiksvårigheter?
· Språkets betydelse i matematik
· Grundläggande principer för utveckling av taluppfattning
· Vanliga missuppfattningar och begreppsliga svårigheter
· Analys av räknefel
· Förebygga matematiksvårigheter
Ingela Sandberg arbetar som specialpedagog och speciallärare i matematik på Åledsskolan. Hon gästföreläser också för lärarstudenter på högskolan i Halmstad.